Wednesday, February 4, 2009

Campus Quirk


MAKAN BERDIRI

Aku nak share dengan korang pasal satu benda yang terjadi kat USIM ni. Benda ni memang terjadi betul tau, aku tak reka.

Pada satu hari yang busy sangat, aku dan kekawan terasa la lapar and buat kputusan untuk makan tgh hari kat pkp. Sampai kat sana, mak oii.. ramai gila orang. Ada yang tengah sembang, ada yang tengah makan and ramai jugak yang tengah intai tempat duduk termasuklah geng kitaorang… lama jugaklah kitaorang nak dapat tempat duduk tu.

Bila dah dapat tempat duduk and dah beli nasi, kitaorang makanlah sambil borak-borak. Tak lama lepas tu, datanglah geng student cina. Aku perhatikan lama jugaklah mereka melilau-lilau cari tempat duduk. Kebetulan depan aku adalah dua tempat duduk kosong. Diaorang pun letak beg n terus beli nasi.

Terkejut beruk aku lepas tu bila tengok diaorang, kesian pun ada, dengan pinggan yang penuh, boleh dia jalan cari tempat duduk sambil makan. Nak kejar masa kot? Lama jugak aku tengok dia buat macam tu. Nasib baik bukan pelajar melayu.


Menurut kawan aku, Lin, dia juga berasa terkejut dengan apa yang dilakukan oleh pelajar China tersebut. Dia kagum kerana mereka tidak malu berbuat demikian walaupun ketika itu terdapat ramai pelajar lelaki.

Jika difikir balik, tak salah apa yang diaorang buat tu cuma kurang sopan. Korang pernah dengar pepatah ni tak? “tuntutlah ilmu sampai negeri Cina” tapi aku nak tukar sikit lah jadi “tuntutlah ilmu dengan student Cina.”

No comments:

Post a Comment